Rádio pro celý... Spojené státy
Je zřejmě snem každého motoristy mít ve svém plechovém miláčku autorádio
-- zdroj zábavy (především) a poučení (tu a tam). Praktické zkušenosti ale
ukazují, že má tahle moderní vymoženost jeden pořádně veliký problém: Neustalé
si vynucuje přelaďování rádiových stanic a hledání nejlepšího signálu. Právě
na tuhle nepohodlnost přitom sází jeden čerstvě dokončovaný projekt: Někdy
od počátku příštího roku budou Američané pomocí speciálního přijímače a deseti
dolarů měsíčně chytat velmi kvalitní digitální systém. Odkud? Z vesmíru.
Ano, z oběžné dráhy k nám už nepoteče jenom televizní vysílání, datové pakety
Internetu a řady privátních počítačových sítí, vzkazy na pagery či neúspěšné
pokusy s mobilními telefony. Nový systém satelitního rádia Sirius
má podobu předplaceného digitální kanálu, prostřednictvím kterého hodlá
soukromá společnost distribuovat až sto programů: od hudebních, přes zpravodajské
a sportovní až po zábavné, z toho polovina bude zcela nekomerční. Do projektu
se přitom zapojili takoví giganti jako CNBC, BBC a řada dalších u nás neznámých,
ale ve Spojených státech populárních rádií. Navíc se počítá i s vlastní,
originální tvorbou. Reklamní akci na bezesporu revoluční projekt má zajistí
Tony Robbins, Sting a řada dalších. Servis zákazníkům nabídne nebývalou možnost
volby, naprosto čistý digitální zvuk a stoprocentní pokrytí (bohužel jenom
Spojených států amerických). Jen za 9,95 dolarů měsíčně tak bude Sirius přinášet
hudbu do uší až milionů amerických motoristů. Vzhledem k tomu, že celý projekt přijde
odhadem na jeden a půl miliardy dolarů, klíčem k úspěchu bude jen a pouze
dostatek zákazníků. Ten si společnost zajistila strategickou alianci s čelními
výrobci automobilů. Chrysler, Dodge, Jeep, Mercedes, BMW, Ford, Jaguar, Mazda,
Volvo budou od příštího roku do svých vozů montovat právě přijímače tohoto
satelitního systému (koupit ho lze za dvě stě dolarů).
Tím ovšem není strategické myšlení vedení společnosti úplně vyčerpáno --
Sírius uzavřela smlouvu také s firmami vyrábějícími elektroniku (Audiovox,
Kenwood, Panasonic, Sanyo a další), které budou vyrábět přijímače satelitního
signálu a montovat je do nových aut libovolných značek. Velitelství celého projektu, zřejmě nejlépe
domyšleného rádiového vysílání tohoto druhu, je umístěno v centru amerického
mediálního a zábavního průmyslu, tedy v městě New York. Právě odtud povede
signál k trojici speciálních umělých družic. Mimochodem zdejší studio bude
jedno z nejdokonalejších na světě. Do vínku například dostalo automatický
systém k uchování 4,2 terabytů dat a rozsáhlou digitální knihovnu s dvěma
miliony písničkami. A jak vlastně vypadají satelity, které
zajistí přenos signálu? Po roztažení panelů slunečních baterií a vyklopení
všech antén mají na délku zhruba 25 metrů, přičemž "krabice" s elektronickou
uprostřed vypadá jako hranol o velikosti kolem pěti metrů. Satelity jsou
stabilizovány ve třech osách a vysílají signál ve dvou pásmech. Každý z nich
váží necelé čtyři tuny a jejich životnost se odhaduje na 15 let. K nepřerušovanému
pokrytí celých Spojených států přitom budou v provozu asi šestnáct hodin
denně.
Projekt tedy zajistí tři satelity, které budou obíhat po velmi zvláštních
drahách.. Proč zrovna taková konstelace? Proč ne logická geostacionární dráha,
jež by si vyžádala pouze jeden satelit? Důvod je prostý. Úkolem je pokrýt
kvalitním signálem skutečně celé Spojené státy, 24 hodin denně a 7 dní v
týdnu, navíc i ve členitém terénu. To vysílač zavěšený na jediném místě nezvládne.
Aby měl digitální přijímač v nerušeném dohledu zdroj signálu, jsou potřeba
alespoň tři satelity -- na velmi eliptických a vůči rovníku značně skloněných
dráhách. Oběžná doba každé z družic je sice stále
24 hodin, avšak nad obzorem bude přibližně "jenom" 16 hodin denně. Dráha
je nastavena tak, aby apogeum (tedy bod dráhy, ve kterém je nejdále Zemi
a pohybuje se v něm podle druhého Keplerova zákona nejpomaleji) vyšlo vždy
nad centrální poledník Spojených států, se zeměpisnou délkou 96 stupňů západně.
Pro jistotu ale společnost počítá s devadesáti speciálními pozemními převaděči,
kteří pokryjí hustě obydlené a především zastavěné oblasti amerických aglomerací.
Stejné výbavy se dočkají i hlavní automobilové tunely.. A jak vypadá faktická realizace? Kupodivu
i přes výkyvy akcií a řadu problémů docela úspěšně pokračuje. Za hlavní dopravní
prostředek byl vybrán osvědčený ruský nosič Proton, třístupňový obr, které
dostane až 22 tun na nízkou orbitu nebo 2,1 tuny na geostacionární dráhu.
O jeho spolehlivosti svědčí fakt, že na orbitu mimo jiné zavěsil všech sedm
orbitálních stanic Saljut a stanici Mir, ruské geostacionární a interplanetární
sondy. Sirius 1 se tak na oběžnou dráhu dostal
koncem července. Sirius 2 z Bajkonuru odlétl 5. září a třetí vysílač se dočká
někdy na podzim. Někdy na počátku příštího roku tak začne vysílat jedno rádio
pro celý... Spojené státy.
Michal Švanda, Jiří Dušek
Zdroj: Internet, Sirius News
|